Taxi-služba Bolt, jejíž řidič vyhodil z auta slepou ženu a psa, dostala od Evropské unie miliardu korun. Prý na rozjezd. Proč je šéf firmy Bolt “pan Nedotknutelný”? Chobotnice vlivových skupin v zákulisí

Firma Bolt, která se zabývá poskytováním taxislužeb přes mobilní aplikaci, získala od Evropské unie 1,26 miliardy korun (50 milionu euro).

Firma působí mimo jiné v České republice, kde veřejnost před několika dny pobouřilo video, na němž řidič jezdící pro Bolt vyhazuje v Praze na Žižkově z auta slepou ženu se psem.


Incident na žižkovské ulici zachytila náhodná svědkyně na mobil z okna protějšího domu. Zdroj: Adriana Bártlová

Agresivita “taxikáře” byla mimořádná. Při výpadu se slepé ženě jen se štěstím nic nestalo. Muž nejprve vyhodil psa, aby prý neměl v autě chlupy, pak ženu a odjel. Nechal ji bez slepecké hole ležet uprostřed frekventované ulice. Chybělo málo a mohlo ji srazit auto.

Policie případ řeší jako přestupek. Firma Bolt se ženě omluvila a řidiče zablokovala ve své aplikaci. Česká veřejnost se však nepřestává podivovat, s jakým chladem a odstupem tak firma Bolt učinila, a že nepadla ani zmínka o finančním odškodnění.



Chobotnice v pozadí

Proč se firma Bolt se těší tak velké přízni Evropské unie? Nad výší částky 1,26 miliardy korun se tají dech. Při bližším zkoumání investigativně – analytického týmu redakce ARFA.cz se vynoří ostré kontury případu i důvody, proč by se přístup firmy Bolt k veřejnosti mohl jevit jako povýšenecký a přehlíživý.



Ze strany Evropské unie (Německa) nejde o dar estonské firmě Bolt, ale o investici, která je v podstatě skrytým podílem ve firmě. Stručně řečeno: Evropská unie (čili Evropská investiční banka) je v podstatě spolumajitelem firmy Bolt.

Firma Bolt tak není jen majetkem nějakého zlatého chlapce z Estonska Martina Villiga, s nímž se po incidentu se slepou ženou setkal český premiér Babiš – a dostalo se mu víceméně chladného přijetí. Jde o velký projekt s mocnými hráči v pozadí.


Cíl Evropské unie: Zničit Uber

Vstup EU (Německa) do estonské firmy Bolt souvisí se snahou vytlačit z evropských trhů konkurenci – především americkou firmu Uber a místo nich tam protlačit firmu vlastní (tedy Bolt).

Firma Uber a jí podobné (např. Bolt) je ve válce s tradičními taxislužbami

Cílem Evropská unie (Německa) tedy není pomáhat zlatému chapci z Estonska ale dostat pod kontrolu lukrativní trh. Zisk se počítá v řádech desítek miliard korun ročně. Firma Bolt přitom poskytuje úplně stejné služby jako Uber a je jen plagiátem již existující úspěšné firmy.


Tím se dostáváme ke kardinální otázce: Proč neprovozuje v České republice tyto služby českým státem kontrolovaná firma, ale firma z Estonska, kontrolovaná Evropskou unií?

Odpověď je nasnadě: Protože by to bylo pro Českou republiku výhodné. To by musela být Evropská unie (Německo) padlá na hlavu, aby to dovolila.


Firma Uber (vznikla roku 2009) získala rychle obrovský majetek v řádech stovek miliard korun a ocitla se v nemilosti úřadů USA nadnárodních struktur. Stala se i politicky nežádoucí (2014), když se propojila se s čínským internetovým vyhledávačem Baidu (obdoba amerického google).



Aplikace je klíč

Připomeňme, že firmy jako Uber a Bolt a stovky dalších pouze poskytují aplikaci, tedy sofware pro objednávky vozů “obyčejných řidičů”. Kromě lidí se jejich prostřednictvím rozvážejí potraviny a jiné zboží.

Jen pro představu, o jaké sumy jde: Trřní hodnota firmy Uber je odhadována na závratných 100 miliard amerických dolarů (tedy 2 500 miliard korun), což je pěkné, na firmu, která tehdy působila na trhu jen šest let.

Napojení aplikace taxislužby na vyhledávače je klíčem k úspěchu. Proto například v Rusku hraje prim v této oblasti firma Yandex – která provozuje jak vyhledávač, tak stejnojmennou aplikaci na taxislužby. Yandex je oficiálně soukromou ruskou firmou, která však poslušně spolupracuje s Kremlem. Tedy – Yandex nedělá stejnou chybu jako “pyšný” americký Uber.


Malé sladké Estonsko

Odpověď na otázku “proč Bolt ano a Uber ne?” hledejme také v zemi původu – a tím je v případě Boltu Estonsko. Zatímco Uber je sice superúspěšná, ale “problémová” firma, Estonsko je pro Evropskou unii i USA “vzorným a poslušným studentem”.

Evropské unii a především Německu jde Estonsko na ruku s jejím ekologickým třeštěním a ještě nechává po svém územní mašírovat vojáky NATO, až se tamní zasněžené krtince zelenají.

Devótnost Estonska se projevuje někdy až groteskním způsobem, jako před několika dny, kdy tamní parlament odhlasoval, že II. světovou válku nezačalo Německo, ale Stalin a Hitler společně.


Všichni proti Uber

Když už bylo jasné, že je třeba Uber vytlačit z trhu za každou cenu, hledala se vhodná země, která by umožňovala mít “svou taxi-aplikaci” zcela pod kontrolou. Tak bylo vybráno Estonsko, kde již fungovala firma Taxify (nyní Bolt).

Firma Taxify fungovala již před svou zázračnou proměnou na Bolt, ale dominance Uberu byla taková, že zřejmě bylo jen otázkou času, kdy bude pohlcena stejně, jako desítky jejích předchůdců.

Šťastným majitelem jackpotu se stal zakladatel a majitel firmy Bolt (Taxify) Estonec Martin Villig. Ten však podle všeho hraje v celé kauze jen roli jakéhosi prostředníka Evropské unie.

Ve finále to ale všechno zaplatí daňoví poplatníci spolkových zemí Nové Evropy.



Holler Box
Holler Box