Bitva o odtahy: Proč musíme kvůli pojišťovnám tvrdnout v zácpě i několik hodin? Do parlamentu míří novela, která zlepší život mnoha řidičů

Znáte to. Dálnici blokuje dopravní nehoda a odtahová služba nikde. Proč to trvá tak dlouho? Odpověď je stejně jednoduchá jako šokující.


Předseda spolku odtahových služeb (S.O.S) Václav Jakeš: “Dvojí systém musí skončit”. Na videu hovoří též poslanec Josef Kott, předkladatel novely.

Kdyby jednali policisté podle zákona, je odtah nepojízdného auta (překážky v provozu) řešen maximálně půl hodiny, což je smluvně stanovená dojezdová doba partnerů správce komunikace. Jenže tak často nejednají – je tam klička v podobě policejního memoranda, které jde na ruku pojišťovnám.

Z půl hodiny se tak snadno stane třeba půlden – ale, ehm, vyjde to “levněji”.


Právě to má změnit novela zákona, podle které policisté nebudou moci obejít správce komunikace (stát) a obracet se přímo na pojišťovny. Správný postup je tento: Policista se obrátí na správce komunikace (stát, ředitelství silnic a dálnic), ten osloví spolek svého smluvního partnera, který zařídí zbytek.


Poslanec Josef Kott (ANO), předkladatel novely zákona o odtahových službách)

Kdo proti komu

Na jedné straně je tedy zákon o provozu na pozemních komunikací, který definuje, co je překážka provozu a kdo jak má konat, na straně druhé policejní „Memorandum o spolupráci při předávání informací o nahlášených dopravních nehodách a poruchách vozidel a systému odstraňování překážek provozu na pozemních komunikacích tvořených nepojízdným vozidlem.“

Memorandum bylo uzavřené 9. 9. 2009 mezi Policejním prezidiem České republiky a Českou kanceláří pojistitelů. Od memoranda již ustoupilo ministerstvo dopravy ČR i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), jako správce komunikace (dálnice). Nejspíše také proto, že je nezákonné – což potvrzuje řada analýz.


Mapa Dálnic v ČR

Počet dopravních nehod v roce 2019 stoupl oproti předchozímu roku o 2,7 % na 107 572. Na silnicích loni zemřelo 547 lidí, těžce zraněných při dopravnách nehodách policie eviduje 2110. Celkové číslo zraněných vystoupalo na 23 935 osob. 


Přitom na první pohled vypadá všechno srozumitelně a jednoduše. Policista rozhodne, zda havarované či stojící porouchané vozidlo, tvoří překážku provozu na pozemní komunikaci. Pokud dojde k závěru, že ano, oznámí to správci komunikace, který prostřednictvím svého partnera na základě uzavřeného smluvního vztahu (vybraného ve veřejném výběrovém řízení), překážku provozu odstraní.


Korupce? Ani náhodou!

Systém odtahů prováděných členy S.O.S. vylučuje jakékoli korupční jednání: Každý odtah z dálnice je elektronicky zaznamenán v reálném čase, je tu i čtvrtletní záznam veškerých zásahů na jednotlivých úsecích ve správě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Členové Spolku odtahových služeb (13 největších odtahových firem, přes tisíc zaměstnanců, 750 vozidel) tuto praxi uplatňují už přes dvacet let – ke spokojenosti řidičů, protože o ty jde především. Uplatňovat ji přímo však může jen tehdy, pokud ho policisté neobejdou a neobrátí se (podle memoranda) přímo na pojišťovny. A ty chtějí hlavně to, aby to bylo levné.

Členové spolku S.O.S. jsou rozmístěni po celé ČR podle odtahových zón. Každý z nich prokázal v minulosti schopnost kompletní likvidace nejtěžších dopravních nehod osobních i nákladních vozidel, včetně ekologických sanací.

Zároveň jsou smluvním partnerem správce komunikací, tedy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Členové S.O.S. mají rovněž smlouvy s asistenčními službami pojišťoven.


Dojná kráva za volanem

Realita je ovšem taková, že právě asistenční služby pojišťoven využívají služeb členů S.O.S. až v situacích, které hrozí kolapsem, případně se již zcela vymykají kontrole. Důvod? Kvalitní a komplexní služby v podobě světelného výstražného zabezpečení, vyproštění, odtahu, úklidu, ekologické likvidace, něco stojí.

A proč by měla pojišťovna platit tuto službu (běžnou v civilizované Evropě), když jí může český motorista posloužit jako fackovacího panáka a dojná kráva?


Pojišťovny používají pro účely odtahů Nehodové centrum pojišťoven (NCP), které nevlastní jediné odtahové vozidlo a má jen minimální logistické zázemí. V praxi to vypadá tak, že až když se po nehodě na dálnicích vytvoří kolony, začne NCP z pozice zprostředkovatele shánět někoho s odtahovkou.

Děje se tak v přímém rozporu s nařízením dnes již bývalého ředitele dopravní policie plukovníka Tomáše Lercha ze, 31. 1. 2017, podle kterého „nelze tolerovat dlouhotrvající stání porouchaného vozidla, i když je řádně označeno, když k samotnému odtahu ze strany řidiče dojde až po delší době.“


Škoda jde do milionů

Dojde-li navíc k nehodě po 16. hodině, je pro Nehodové centrum pojišťoven šance zajistit odtah prostřednictvím víceméně minimální – zatímco kolona roste a roste.

A protože je cena nadřazena kvalitě, rychlosti, systému a koncepci, jsou motoristé na dálnici nuceni čekat dlouhé hodiny. Stojící kolony mají negativní vliv na ekonomiku státu, podle odborníků Ostravské univerzity byl v roce 2014 náklad ztraceného času na jednu hodinu dopravní zácpy na D1 vyčíslen na 8 148 857 Kč.


Na seznamu odtahových služeb Nehodového centra pojišťoven (NCP) jsou převážně drobní živnostníci, kteří často vlastní jen jedno odtahové vozidlo, či jen vlek. Primárním cílem tak není spokojenost a bezpečí účastníka silničního provozu, ale co nejnižší možné náklady mateřské pojišťovny. Z tohoto důvodu se v první řadě neřeší způsobilost odtahové služby, ale cena.


Na cisternu svépomocí

A tak bohužel nezřídka dochází k situacím, kdy až po několika hodinách čekání dorazí asistenční služba, jejíž majitel a řidič v jedné osobě konstatuje, že vyřešení situace převyšuje jeho možnosti a schopnosti.


Důkazem výše uvedeného je nehoda z 15. 9. 2017 u sjezdu z D1 Brno Slatina (exit 201), kdy byl k odstranění následku dopravní nehody povolán odtah člena S.O.S. až poté, co se původně povolaná asistenční služba za nedobrovolné asistence přítomných řidičů snažila marně odstranit převrácenou autocisternu.


Řidič pláče nejvíc

Problému nepomohla ani mobilní aplikace Automat přidělující od roku 2018 formou soutěže odtahy nepojízdných a havarovaných vozidel z dálnic, silnic I., II., a III., třídy.

Z aplikace se totiž odtahová firma například nedozví, jaké technické vybavení vzniklá situace vyžaduje. Nehledě na to, že příjezd se nerovná povinnosti realizace odtahu, neboť případ se často může ukázat jako finančně nevýhodný. Odtahovka jede domů, kolony rostou, čeká se na specialisty ze S.O.S.


Žijeme v éře, která je prezentovaná jako protikorupční. Dokumenty jako Memorandum ovšem tvoří přímo ukázkovou korupční platformu. Ani zdaleka totiž neexistuje přímá úměra mezi finanční výhodností odtahu a náročností jeho provedení.

Účastníci silničního provozu pak hořce pláčou.



Holler Box
Holler Box