To snad ne! Řidič havarovaného kamiónu chtěl odstranit vrak svépomocí! Výsledek: Rekordní fronty na Pražském okruhu a zkažený den tisíců motoristů. Proč policie selhala?

Deset hodiny se vlekly fronty na Pražském okruhu kvůli tomu, že policie nechala řidiče havarovaného kamiónu, aby jednal podle svého uvážení. „Vina je na jednoznačně straně policie, která nevyzvala správce komunikace, aby konal,“ říká analytik.



Počátkem měsíce ve čtvrtek 3. 9. si motoristé na Pražském okruhu opět postáli v kolonách dlouhých několik kilometrů. Ty komplikovaly provoz ve velké části Prahy od půl desáté dopoledne do osmi večer.


Příčinou byla nehoda nákladního automobilu. Je to smůla, stane se, řekli si mnozí řidiči, ale většině z nich nebylo jasné, proč relativně banální dopravní nehoda bez zranění zablokovala provoz na dlouhé hodiny.



Dle zákona o provozu na pozemních komunikacích je povinen odstranit překážku v provozu (pokud ji neprodleně neodstraní ten, kdo ji způsobil), správce komunikace, kterým je zde Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).


Policie selhala: Neinformovala ředitelství

Je-li překážkou provozu vozidlo – jako v našem případě – rozhoduje o jeho odstranění policista (dle zákona o provozu na pozemních komunikacích).

Jak nám sdělil tiskový mluvčí ŘSD, Ing. Jan Rýdl, jako správci dané komunikace k odstranění překážky provozu nebyli policií vyzváni! „Bez vyzvání ze strany policistů nemůžeme konat,“ uvedl mluvčí Rýdl.

ŘSD má pro dané úseky dálnic smluvní partnery disponující dostatečným vybavením i odborně zdatnými zaměstnanci. Dojezdové časy jsou stanoveny do 30 minut. 



Zákon hovoří jasně

Protože policisté o odstranění vozidla nerozhodli, prováděl ho svépomocí jeho vlastník, kterému to však s ohledem na nedostatek zkušeností, techniky a lidí trvalo téměř 10 hodin. A všichni ostatní motoristé jen bezmocně stáli a čekali.

Proč policie nekonala v souladu se zákonem o provozu na pozemních komunikacích a souvisejícími právními předpisy?

Překážka provozu na komunikaci je definována zákonem o pozemních komunikacích a zákonem o provozu na pozemních komunikacích, interními předpisy Ministerstva vnitra ČR, navazujícími vyhláškami a technickými normami pro projektování silnic a dálnic.



Expert: Hrozba bezpečnosti provozu

Stěžejní skutečností pro naplnění pojmu překážka provozu na pozemní komunikaci je schopnost ohrozit bezpečnost nebo plynulost provozu. A také: Do jaké míry je vozidlo ostatními účastníky silničního provozu z komunikace vidět.

„Havarované vozidlo na tělese komunikace mimo jízdní pruh, nebo v ochranném pásmu vozovky může odpoutat pozornost účastníků provozu. To je pro bezpečnost silničního provozu zcela nežádoucí,“ jak nám potvrdil Ing. Josef Libertín, CSc., soudní znalec z Ústav soudního inženýrství VUT v Brně.


Bohužel toto není první případ, kdy na nekonání policistů doplácejí motoristé.

Co je motivem pro policejní nečinnost, když jde přitom pouze o jednoduché posouzení vzniklé situace a vyrozumění správce komunikace?

Redakce Arfa.cz je na stopě a bude podobné případy bedlivě sledovat.



close
Arfa.cz: Aby ti už neunikl žádný příběh